Sprängt var det här!

I torsdags var det sprängning inplanerat, men det gick inget vidare. Berget var "ruttet" och istället för att brytas sönder i mindre bitar blev det bara några långa sprickor, en hel dag som gick åt till ingenting med andra ord... Vår markläggare Micke ordnade så att en annan sprängare (med behörighet att smälla lite starkare grejer) skulle komma dit på söndag. Direkt efter byggstartmötet på fredag morgon så lyckades Micke också att med väldigt kort varsel få fatt på en besiktningsman för besiktning av grannhuset samma eftermiddag, och jag lyckades får tag på en nyckel till grannstugan. Det var skönt att alla bitar föll på plats! 
 
I fredags var det som sagt byggstartmöte med de flesta av de entreprenörer som ska vara delaktiga i bygget. Det var ett ganska intensivt möte där flera konversationer uppstod på olika håll runt bordet, ett ordnat kaos på något vis. Det kändes dock som alla visste vad de skulle göra och sammantaget ett gäng kunniga människor. Det upptäcktes några viktiga detaljer kring bla ventilation som felade på byggritningarna som Fiskarhedens konstruktörer genast fick korrigera.
 
På lördag morgon bestämde jag och Mikael oss för att ta ner ytterligare ett träd som stod lite nära vägen. Jag vet att jag sagt att vi fällt färdigt, men man ska aldrig säga aldrig... På det här viset så får vi också de 5 meter på bredden som behövs för att få ner huspaketen. 
 
Så här såg det ut i april innan vi började fälla träd vid vägen:

Och så här ser det ut nu:

På lördag var det en väldigt solig och fin dag. Vi tog oss ett dopp, det första utan bastu innan och det kändes faktiskt inte alltför kallt, termometern visade 19 grader. Till kvällen grillade vi lax ute på bryggan, en helt underbar kväll!
 

Hela söndagen gick åt till sprängjobb, men resultatet denna dag blev till skillnad från torsdagen mycket lyckat. istället för en bergknall som stack upp lite grann blev det massor av kubik med sprängsten. Mycket av sprängstenen kommer markentreprenören att lägga som bärlager i en del av tomten som är lite sank. Så alla massor måste inte transporteras iväg utan de kommer till nytta på plats. Mikaels föräldrar kom ut till Valsan och var med vid första sprängningen på fm och Elin och Sebbe kom ut lagom till sista sprängningen på em. Totalt tre sprängningar behövdes, men vid varje sprängning var det flera laddningar som fyrades av. Eftersom det blev en hel dag för både mig, Mikael, Micke (markentreprenören) och Jens (grävmaskinist) så bjöd vi på lite lunch, grillad korv och makaroner. Det funkar rätt bra att laga mat även under enkla förhållanden, men man får inte ha så stora krav på maten förstås :-)
 

Hade tänkt avsluta med en bild på hela gänget som sammanstrålade i Västerås i torsdags, men eftersom det där med "bilder direkt ur verkligheten" inte alltid blir så lyckat så avstår jag från att publicera någon bild, vill ju inte göra mig osams med mina yngre systrar, bror och syskonbarn :-) Nästa gång får det bli en uppställd bild med ett "omelett" innan jag knäpper :-) I vilket fall som helst var det himla trevligt att vi dalfolk gjorde denna lilla tripp till Västerås för att säga hej till brorsan och heja på Max som rest hela vägen från Helsingfors för att spela i Aroscupen. Hyvä Suomi!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nya huset

Den ligger ju så otroligt vackert er tomt! Skönt att bygget är på G.

2015-06-29 @ 17:30:54
URL: http://www.nyahuset.nu
Postat av: Anonym

Såg att jag glömt nämna att lilla mor också var med till Västerås och anledningen till att jag missade att nämna det i sammanhanget var självklart för att hon såg så fin ut på alla bilder :-)

2015-06-29 @ 19:03:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0