Tuffe jenter :-)

I går eftermiddag kom vi hem från vår 5-dagars mc tur. Vi åkte från Borlänge i torsdags kring 17-tiden och av den 28 mil långa turen till första övernattningen i Sågbäcken avverkades 20 av dem i regn. Som tur var är Åsas & Peders stuga utrustad med såväl skotork som bastu så vi hann få allt torrt över natten.

Andra dagen var det så dags att åka in i Norge och ju längre västerut vi kom desto finare landskap, men det bästa i både naturupplevelse och körglädje kom dag tre då vi körde i bergen ner till Geiranger och efter en tripp med färja över fjorden tog vi oss an den omtalade Trollstigen. Både jag och Lotta var lite nervösa inför den etappen, men det var inte så farligt som vi trodde. Man tar det riktigt lugnt (går liksom inte att åka fort) och det fanns gott om utrymme för våra hojar i hårnålskurvorna. Väl nere stannade vi för en fikapaus och då vi parkerade var det en man som tittade på oss och sa "tuffe jenter", så alltid lurar vi någon :-) Norge är fantastiskt vackert och bilderna gör inte den storslagna naturen rätta, utan den måste upplevas. Jag kan verkligen rekommendera er som inte semestrat i Norge att göra så! Nästa år har vi planer på att åka ända ut mot havet och köra Atlanthavsvägen som även det ska vara en häftig upplevelse. Årets resa, ca 173 mil, gick i princip utan missöden, bortsett från vädret som kanske inte var perfekt hela tiden och en punktering på Lottas bakdäck sista dagen i Norge (hon hade tur och fick hjälp vid en mack att laga slangen). Nedan följer några bilder från vår mc-tripp:
Övernattning första natten i Norge i hytte i Lom

På väg mot Geiranger på serpentinväg

Utsikt över Geiranger

Tuffe jenter (och dränger :-)

Lite mc-prat med hojåkare från Norge i väntan på färjan

Min står längst fram i den vänstra raden, många hojar på färjan över fjorden
Trollstigens början...
Vi gör ett stopp för att titta på utsikten och pusta ut lite grann :-)
Väl nere gör vi en avstickare för att kolla in trollväggen

Lax till middag i Sundalsora som ligger i änden av en fjord, där hade vi vår andra övernattning i Norge

Dagen innan vår mc-tur kom vi hem från vår första semestertripp där vi tillbringade några härliga dagar med familjen Alves i Frankrike. Vi besökte bland annat Genevefesten där vi åkte karusell (60 meter upp i luften) och såg på fyrverkerier. Det var riktigt kanonväder så två av dagarna åkte vi till en fin badplats vid Genevesjön där vi badade, solade och slappade med bok och frukt, så trevligt så! Vi åt god mat, både hemlagad och på restaurang (tack Åsa & Peder för semesterpengar till restaurangbesök :-). Vi gjorde en dagsutflykt till alperna där jag och Sergio åkte linbana i sele, kittlade lite i magen, kolla gärna in filmen nedan! Tusen tack för er gästfrihet Petra & Sergio!

Sommarkvällarna är mörka i Frankrike, vackert med en lyktballong
På Genevefesten med Robin, Petra & Sergio

Vi laddar för en färd i sele

Vätskepaus vid konstgjord alpsjö

Frukost med färska croissanter :-)

Laxtartar och rosevin smakar fint som aperetif till boulespelet

Lag Sverige och lag Frankrike turas om att vinna :-)

Getterna gick lösa i denna pyttelilla alpby där vi stannade för kaffe

Nästa gång vi kommer på besök sommartid blir det ett dopp i poolen!

I dag har vi tvättat och putsat våra hojar. Det är första dagen på semestern då vi inte har något inplanerat, rätt skönt. I morgon eftermiddag blir det surströmming hos Åsa & Peder, i alla fall Mikael ser fram emot det :-)