Surströmming i mars!

Hela helgen har jag och Mikael tillbringat i Valsan. Vi åkte dit vid fyra tiden på em i fredags och vi passade på att göra lite nytta ute i det härliga vädret. Medans jag krattade undan alla grenar som blåst runt på gräsmattan fick Mikael på egen hand ner den gran som knäcktes av Dagmar och som sedan julhelgen vilat mot ett par andra granar. Jag gjorde lite vårfint i våra (inte alltför vackra, men ändamålsenliga) krukor som markerar nedfarten till vår stuga. Gick sådär, borde begripit att jorden fortfarande var frusen i dem...



På lördag förmiddag kom Peder upp för att hjälpa Mikael att fälla en björk nere vid sjön och såga såväl den som granen i lagoma bitar att så smånigom ladda klyven med. Tyvärr inte lika fint väder som i fredags, men eftersom vi har infravärme kunde vi ändå dricka kaffet i lusthuset. Jag och Åsa hjälpte till att bära ved och släpa ris. Det gick med en rasande fart och vi var klara i god tid före lunch.



Till lunch passade vi på att öppna den surströmmingsburk som blev över från i höstas. Mandelpotatis, tunnbröd, lök och messmör hör till då Barmés äter denna delikatess. Kallrökt lax och ägghalvor bjöd vi också på och alla lät sig väl smaka! (jag höll mig till laxen :-)



På lördag eftermiddag lagade Mikael bryggan och därmed är allt som gick sönder i stormen åtgärdat. Jag åkte till Säters ishall där det var säsongsavslutning för konståkarna. Det kändes lite konstigt att inte ha någon Elin på isen, men det var ändå roligt att titta på. Efter uppvisningen pratde jag med och kramade om Elins kompisar Anna och Angelica som hälsade att de saknade sin Elin :-)



Joel hade som sagt huset för sig själv i helgen och passade på att ha ett LAN-party med några kompisar. Förutom att sitta framför datorerna roade de sig med att studsa på studsmattan som Joel plockade fram för en vecka sedan:



Ha det bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0