Tysklandsresan

På grund av dimma i München blev planet försenat vilket medförde att vi missade vårt tåg från Arlanda till Borlänge, blev hyrbil i stället så jag kom inte i säng förrän 02:20 i natt, känner mig rätt trött nu...

Tysklandstrippen var riktigt bra, tyvärr är jag rätt förkyld så jag har inte varit i toppform men tillräckligt kry för att orka med studiebesök på diverse reningsverk, Hubers fabrik och Audifabriken i Ingolstadt. Vi bodde i en liten by som heter Berching, riktigt pittoreskt. Pensionatet vi bodde i hette Zum Dallmayr och middagen åt vi i Gasthof Winkler på andra sidan vägen, där halva sällskapet bodde. Resesällskapet bestod totalt av 60 pers från Skandinavien och Baltstaterna.

Berching

Som tur var har min förkylning inte satt sig på smaklökarna så jag kunde njuta av den goda maten. Jag har ätit såväl flädlesuppe, ostkaka, korvar och surkål som spätzle och lökstek. Druckit öl i olika varianter (weissbier, dunkless och helles) samt obstler (fruktsnaps).

 

 

Jag hade bestämt mig för att köpa en spätzlepress i Tyskland, men de jag frågade sa alla samma sak: Finns ingen sådan att köpa i lilla Berching. Eftersom schemat var väldigt pressat bad jag vår busschaufför, Frau Heide, om hjälp. Då jag var in i supermarketen i Berching hittade jag faktiskt en spätzlepress som jag köpte. Även Frau Heide köpte en åt mig, så nu har jag två. En "budget" i plast (från supermarket) och en Rolls Royce variant (av döma av priset..) i rostfritt. Köpte även Lebkuchen åt Lydia som vi tar med till USA i jul:





Avslutar med en bild på Joel som nu har dubbelskärm vid sin dator.



Nu ska jag slappa lite framför TV:n, känner mig inte direkt utvilad efter bara 3,5 timmars sömn i natt... 

Trevlig helg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0