Rustade för vinter!

I går hissade Mikael upp vår smala brygga och ankrade den stora i sjön. Själv tog jag mig an alla löv som fallit ner på gräsmattan. Idag fick vi på vinterdäcken på min bil och satte även upp fågelmatstationen till småfåglarna, Essie intog genast första parkett framför fönstret, men hon får nog ge sig till tåls till i morgon bitti innan de första fåglarna dyker upp. I övrigt har det gått lite på halvfart för min del den här helgen eftersom jag åkte på en rejäl förkylning tidigare i veckan. Så helgens kvällar har vi tillbringat hemma på tu man hand med både schack- och kortspel där Mikael till mitt förtret avgick segrande ur samtliga partier, jag skyller på förkylningen (för något måste jag ju skylla på ;-)
 
 
För ett par veckor sedan så köpte vi oss en fyrhjuling med plog så vi lättare kan hålla vår nerfart i ett bra skick även om det blir en snörik vinter. Om vi får en fin is på sjön så plogar vi kanske upp en skridskobana också, kanske dags att investera i ett par långfärdskridskor denna vinter?
 
 
Vi har också fått undan en del av de "högar" som vi haft ligggande. Den ena bestod av spill- och rivningsvirke där  Peder och Åsa tog rätt på hälften och hälften fick bli ved till badtunna och vår gryta som vi eldar i ibland.
 
 
 
 
Den andra högen bestod av stubbar från en del av de träd som fälldes förra året och som lagts på en "prydlig" hög. Det var rejäla stubbar och vi tog hjälp av både mankraft i form av Elin och Sebbe samt ett elektriskt spel för att få upp dem på släpkärra. Man blir lite hemmablind och vänjer sig, men när stubbarna väl försvann så blev det betydligt finare på gården och den fina matkällaren syns igen.
 
 
 
Elkabeln till matkällaren grävdes av i samband med markarbete vid garagebygget, men för ett par veckor sedan fixade Mikael så att det finns el där igen, och jag passade då på att städa ur och göra rent. Matkällaren är jättefin, den består av två rum och byggdes av Mikaels morfar 1994. På sommaren blir det sällan varmare än 10 grader och på vintern är där alltid plusgrader, så den fungerar perfekt.
 
 
 
Så nu är det förberett för vinter "på alla håll och kanter"!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nya huset

Wow, vilken härlig matkällare. Fantastiskt!

Ja, hemmablind blir man! Vi flyttade bland annat en av brädhögarna i helgen och helt plötsligt fick vi tillbaka vår stig. Vi har iofs saknat stigen, men vilken lycka vi kände när vi äntligen kunde nyttja den igen!

2016-10-24 @ 07:39:26
URL: http://www.nyahuset.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0