Mc-tur och endurotävling

I tisdags åkte jag och Mikael iväg på vår motorcykeltur. Via Malung, Sälen och Särna anlände vi till Åsa och Peders stuga i Sågbäcken/Grövelsjön där de var tillsammans med grannarna Lars och Gunilla. Cissi och Arrak var såklart också där. Vi bjöds på god mat och vin och efter maten segrade jag och Mikael stort i Canasta :-)

Efter en god natts sömn fortsatte vi vår färd mot Trondheim via Röros. Landskapet vi färdades i i Norge var vackert, vi fick stanna till för renar några gånger och väjde undan en gång för att inte mosa en liten fjällämmel :-) Ganska lite trafik och en trevlig tur.  Framme i Trondheim checkade vi in på vårt förbokade rum på pensionat Jarlen som låg centralt. Vi promenerade i centrum, tog en kaffe på ett fik som inte accepterade svenska kreditkort, så vi fick dricka kaffet och sedan fick Mikael ta ut pengar i en automat och gå tillbaks och betala :-)

På kvällen åt vi mat på en kinesisk restaurang med mat från provinsen Sezechuan = god mat men riktigt stark!
Frukost ingick inte som vi trodde, utan det blev frukost på Seven Eleven/Shell istället innan vi fortsatte vidare dag tre. Färden gick först lite längs fjorden, genom några tunnlar och över fjäll. Som sagt, det är vackert i Norge!

Via Funäsdalen, där vi stannade för lunch på ett jättetrevligt ställe som hette "Villan 1951", åkte vi till Vemdalsskalet där vi hade bokat vår sista övernattning på värdshuset Vargen. Det visade sig att vi var de enda gästerna, så vi hade ett helt annex med duschrum, bastu och tv-rum till vårt förfogande (tur det för rummet var väldigt litet). Vi åt middag på Vargen med utsikt över slalombackarna. Eftersom det bara var vi fick vi välja tid för frukosten och vi bad om den till kl 09.00.

Hemresan dag fyra gick via Sveg, Orsa och Mora och vi var hemma i Kvarnsveden på eftermiddagen. Totalt 135 mil avverkade vi, men det blev aldrig långtråkigt (kanske att Mikael tyckte det på raksträckorna i Hälsingland...).

I dag (lördag 30/7) hade Joel avslutningstävling i sommarcupen i Hedemora. Stor uppslutning av släktingar som kom för att heja, kul! Joel kämpade på bra i en svåråkt bana.

Vi har äntligen fått det lite varmare igen så det blir nog Valsan till kvällningen med bastu och kvällsdopp. Ha det bra!

Semesterjobb och reseplanering

Jag och Mikael försöker tillbringa så mycket tid som möjligt i Valsan, för här trivs vi bäst. Men vi slappar inte hela tiden, det senaste vi gjort var att ta ner lite träd som stått väldigt tätt. En gran och en rönn fick stryka på foten, och fler ska vi nog också ta ner.

Vi har också planerat vår mc-tur och på tisdag åker vi iväg. Det blir en fjälltur med anhalter på följande ställen: Sågbäcken, Trondheim och Vemdalen.

Joel gör sin sista arbetsdag i morgon, och får nu ett välförtjänt sommarlov. Han och Mikael var och tränade i Falun i dag och på lördag har Joel sista tävlingen i sommarcupen, den går av stapeln i Hedemora.

Vi kan koppla upp oss med hjälp av mobilen här i stugan och det är jättekul, då kan man uppdatera bloggen, läsa Elins blogg och skypa med henne. Det gillar vi :-)

Nu är det dags för bastubad och kvällsdopp i sjön. Godkväll!

Övningskörning och svamp

I går var vi till södra änden av flygfältet och övningskörde. Det gick rätt bra och var faktiskt riktigt roligt. Joel var med denna gång och testade hojen, han var duktig och klarade t.o.m av krypkörning. Körde fort gjorde han också, fast det är nog faktiskt enklare än att köra sakta. På hemväg stannade vi till i Romme och åt glass.

Joel som krypkör                              Solveig

På kvällen tog jag och Mikael en promenad i skogen med Zitor. Vi hittade rätt mycket gula kantareller som vi strax ska äta till lunch. I går kväll ringde ett par från Rättvik som var intresserade av segelbåten, de kom hit i morse och köpte den. Regnet vräkte ner hela morgonen och förmiddagen, så vi var dyngsura när lastandet var klart.

Vi ser fram emot nästa samtal med Elin, för nu har hon kommit fram till värdfamiljen. Hoppas de är så trevliga och snälla som de verkar.

Effektiva

Trots att varken jag eller Mikael mådde så värst bra i morse (halsont och Mikael hade feber i natt) så fick vi förvånansvärt mycket gjort idag. Vi åkte in till Borlänge för att handla lite tryckimpregnerat virke på Byggmax, det var nödvändigt att laga trallen vid entrén som varit sönder en tid. Förutom det så tvättade vi såväl trall som stenar, flaggstång och segelbåt med högtryckstvätten, blev så fint så! Segelbåten som ju inte använts på många år ska vi lägga ut till försäljning på Blocket.

En riktig sommarlunch blev det idag med lax, sill och färskpotatis. Efter allt "jobbande" blev det ett dopp i sjön, kylslaget men skönt! Vi pratade också med Elin via Skype. Hon verkar ha det bra och det känns skönt. Nu har vi ätit kvällsmat och ska slappa framför tv:n resten av kvällen.

Avlopp och mc

I dag har jag övningskört med motorcykeln. Det gick rätt bra att komma i väg och att växla, var upp i 40 km/h och åkte på 3:an :-)

Mikael försökte få ordning på stoppet i avloppet nere i duschen, men det gick tyvärr inte så bra :-( Joel hjälpte till lite efter att ha kommit hem från jobbet.

Nu har vi kommit upp till Valsan där vi ska basta för att få bort avloppslukten.... Vädret är skapligt, lite mulet mellan varven och dryga 20 grader. Ikväll ser vi på Morden i Midsomer och hoppas på att Elin "anropar" oss via Skype. Vi har tagit med datorn till stugan så det fungerar (troligtvis kommer ljudet att hacka och vi får köra utan bild, men någon form av kontakt ska vi kunna få till :-)

Hälsningar Solveig

Arlanda

Avfärd hemifrån klockan 07.15, framme på Arlanda 09.30. Vi träffade Elins resesällskap, två till tjejer som också åker som Au-Pairer till USA. Efter incheckning fikade vi med Elin på Waynes Coffee och därefter vinkade vi av Elin då hon gick till gaten. Lite ledsamt men ändå ok eftersom Elin verkligen ser fram emot sitt år i USA.

På väg hem från Arlanda shoppade Mikael loss på Karlströms, bla handskar och en vinter jacka (Enduro). I kväll ska vi se Harry Potter med Johan och Lotta.

Grillkväll hos våra vänner

I går kväll var vi bjudna hem till goda vänner på grillning. Efter en härlig middag avslutade vi kvällen med lite sångövningar till Lips X-box. Elin fick säga "hej då och syns om ett år" till familjen Bond. Det börjar verkligen dra ihop sig till avresa...