Utsättning och HD-träff

Dom senaste två veckorna har det inte hänt så mycket på Valsan-fronten förutom att kommunen varit och gjort utsättning (det innebär att pinnar satts ut som markerar hörnen på de båda grunderna) och att allt avfall körts bort. Det blir inget jättehus, men lite större åt alla håll och rejält mycket högre än den gamla stugan. Storleken på både hus och garage ser ut att passa fint in på gården, men jag har lite svårt att visualisera det hela och ser med spänning fram emot att byggnaderna ska växa fram, jag får ge mig till tåls till augusti.
 
Om ett par veckor sätts markarbetet igång. På ett ställe finns berg i dagen, vilket innebär att det måste sprängas, övriga stora stenar kan de nog gräva bort.
 
Mikael klippte gräsmattan i Valsan i fredags och i går var jag upp och klippte lite vid vägen. Passade äntligen på att rensa bort grankvistarna i krukorna vid vägen och planterade några Margeriter. Krukorna är snällt uttryckt "inte de vackraste", men jag gissar att de kan ligga lite risigt till med all byggtrafik som snart ska till så de får duga även denna sommar, men till nästa år ska jag införskaffa nya fina krukor.
 
Det har blåst väääldigt mycket den senaste tiden. Häromveckan gick vågorna höga på sjön och vattnet slog in långt på gräsmattan. Vi har nog aldrig upplevt ett sådant blåsigt väder, i alla fall inte så ihållande som det varit. Ena väggen i duschkabinen, som ju numer står utomhus, blåste sönder och granarna böjdes så hårt i vinden att jag trodde de skulle knäckas, men de är bevisligen gjorda av segt virke.

I fredags svängde vi förbi Tyllsnäsudde där HD-Club Swedens distrikt G hade en mc-träff. Vi gick med i klubben i februari då vi besökte mc-mässan, men har inte deltagit i några aktiviteter. Det var jättetrevliga människor och en gemytlig stämning och vädret var just denna kväll både vindstilla och varmt (i alla fall tills solen gick ner). De flesta verkade känna varandra sedan länge men vi nykomlingar blev väl mottagna och kände oss väldigt välkomna. Vi kom dit precis när det beställdes pizza för utköring, så det blev helt annan kvällsmat än planerat. Det var längesedan vi åt pizza, den smakade gott!
 
Vi hade som sagt bara tänkt svänga förbi, men hyrde ett rum på vandrarhemmet istället, Joel och Hanna var snälla och körde ut sängkläder och lite dryck. Frukost intog vi på COOP innan det kring lunchtid var dags för en trevlig mc-tur på ca 8 mil i kortege. Vi tog en läglig paus i Fäggeby just som den värsta regnskuren kom och på hemvägen sken solen en stund. En oplandera men väldigt trevlig tillställning och vi kommer med all säkerhet att delta på fler turer med våra nya "HD-vänner".
 
 
Avslutar med en bild på mina söta galgar som jag fick av mamma i födelsedagspresent, man blir liksom lite glad av dom tycker jag :-)
 
 

Kommentarer
Postat av: Nya huset

Spännande med utstakning. Vi har stakat ut vårt hus själva och det känns mycket större än det förra, men det beror på att byggrutan på vår tomt är liten så även ett litet hus ser stort ut på den "plätten".

Skall blir så spännande att få följa ert bygge. Visst var det vecka 26 som markarbetet drog igång?

2015-06-08 @ 19:39:12
URL: http://www.nyahuset.nu
Postat av: Anonym

Det stämmer, V 26 kör de igång (ev v 25) :-)

2015-06-08 @ 19:42:11
Postat av: Nya huset

Nämen, ev redan vecka 25...det blir ju nästa vecka isåfall!? Wow, det är ju typ nu :)

2015-06-09 @ 10:53:31
URL: http://www.nyahuset.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0